[abc80] 8 tums skivor

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Tis Juli 28 05:10:05 PDT 2015

Ja det behövs nog en ABC838 eller en annan drive för PC som klarar drygt 1 MB per skiva. Jag fick just låna en 8-tums drive från en medlem i datorföreningen Update här i Uppsala. Han hade ett par till jag kan testa om det inte funkar. 8-tummarna hade dock 50 pinnar så jag behöver fixa en adapter till standard 34 pin floppykabel. Sedan finns DOS-program (Teledisk eller ImageDisk) som kan kopiera till en image. Här är en bra sajt: http://www.classiccmp.org/dunfield/img/index.htm

Återstår sedan att överföra till rätt format för ABCWin2. Kopieringsskydd kan förstås också trassla till det. Undrar just hur man emulerar felaktiga spår. Men det blir en senare fråga. Det är ju inte ens säkert att dessa floppy är friska.

Hälsn.
Anders