[abc80] Assembler -> BAC program?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sat May 31 01:20:39 PDT 2014

On 05/29/2014 02:40 PM, Andreas Gustafsson wrote:
> Hej!
>
> Har precis införskaffat min första ABC80 med kassettstation. Jag trodde
> först att det skulle vara en hel vetenskap att lyckas för över program från
> PC till ABCn med någon sorts custom-byggd hårdvara som jag inte skulle vara
> kapabel att skapa.
> Men med hjälp av en laptop, en sån där kassett-adapter egentligen avsedd
> för gamla bilstereos och ABCCAS av Robert Juhasz så visade det sig ganska
> enkelt att ladda hem ett kompilerat BASIC-program (.BAC) från nätet och
> faktiskt köra det på min ABC80.

> [...]

Här är ett Perl-program som producerar .bas filer (inte .bac) från assembly.

Jag vet inte om ABCCAS can omvandla vanliga textfiler till ABC-format,
men det är inte svårt att hacka till om det behövs.

Kompilerade (.BAC) filer är (något) krångligare, men som Robert redan
visat så är det fullt möjligt det med...

	-hpa