[abc80] CP/M?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sön May 11 20:54:06 PDT 2014

On 05/11/2014 01:01 PM, Abinsium wrote:

> Jag vet inte men det står om lite om hur andra CP/M:er hanterade NMI här:
> <http://www.seasip.demon.co.uk/Cpm/xbiosint.html>
> <https://groups.google.com/forum/#!msg/comp.os.cpm/yxCZQuOFK9M/M2zsiMiPB0QJ>
>
> Jag har ett CP/M-kort för Apple II men jag har ännu inte driftat det.
> <http://www.z80.eu/apple2.html>

Har faktiskt fått i gång CP/M 2.2 på min ABC80-DE1 FPGA-modell nu.  Vad
jag gjorde var att jag använde bit 2 av port 7 för att stänga av NMI#.
Eftersom jag redan emulerar Mikrodatorns 64K-utbyggnad verkar det som
ett logiskt tillägg till den utbyggnaden.

Eftersom ABC80 hade en 50 Hz NMI-klocka så tror jag inte några av
varianterna du beskrev skulle fungera, så jag tänkte mig att någon som
skulle velat köra CP/M och redan hade Mikrodatorns grej skulle nog lätt
kunnat göra den ombyggnaden med en flipflop som redan fanns till hand
och en OR-gate.

Det problemet jag har nu är att CP/M verkar anse att skivan är full,
även fast STAT säger att det är 15022k free...