[abc80] CP/M on the DE1 FPGA card

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Juni 10 22:10:35 PDT 2014

On 06/09/2014 08:27 PM, H. Peter Anvin wrote:

> Bör dock påpeka att DE1 är nu nästan 8 år gammalt, så det kanske är värt
> att fundera på om det är bättre att skaffa ett modernare kort.

... och mitt eget DE1-kort har börjat bete sig underligt.  Tror att det
är problem med huvudströmbrytaren.  Frågan är nu om det är värt att
porta grejerna till ett annat kort, och i så fall vilket.

Det finns inte så många billiga kort med SRAM, så troligen betyder det
att göra om till ett DRAM-baserat system.  Å andra sidan har nyare
FPGA:er som den på DE1-SoC eller SoCKit ofta flera hundra K SRAM på
själva FPGA-chippet...

Grejen med DRAM är att moderna DRAM har samma åtkomsttid som i början av
90-talet, runt 70 ns.  Som jämförelse använde ABC80 DRAM på 250 ns år
1978.  Moderna DRAM har väsentligt högre *bandbredd* däremot, men det
hjälper bara om man har cachar i systemet (vilket naturligtvis alla
moderna system har.)

DE1-SoC verkar vara slutsålt tills i augusti.