[abc80] DuinoMite-Mini kan kanske köra en ABC80-emulator

Abinsium abinsium at gmail.com
Mon Apr 28 13:36:49 PDT 2014

En anledning att använda DuinoMite som ABC80/ABC800-emulator är att den
är billigare, har ad/da-omvandlare och kan använda VGA-skärmar, vilka
det finns massor av på t.ex. bibliotek. Den har dock bara svartvit bild.
Både DuinoMite och Raspberry Pi har komposit video. Dessutom har DMBasic
bugfixats på senare tid och nyare MMBasic fungerar bättre med DuinoMite.

CP/M-80-emulatorn z80sim för DuinoMite finns på GitHub.

Dessutom hittade jag en rysk 8080-emulator (Radio-86RK) för Maximite
(som är förebilden för DuinoMite):
https://github.com/begoon/rk86-maximite
https://www.youtube.com/watch?v=JGuYyuCkJR8

Off-topic inom parentes:
(
RetroBSD Unix finns också för DuinoMite men den har ej VGA/CV i
dagsläget utan körs via USB-serieport:
http://demin.ws/blog/english/2012/05/11/retrobsd-on-maximite/
http://retrobsd.org/wiki/doku.php

Det finns även en Forth för DuinoMite men den har heller ej VGA/CV:
https://www.olimex.com/forum/index.php?topic=3140.0
http://www.forth.cz/Download/DIOSForth/DIOSForth.html
)