[abc80] CP/M?

Robert Juhasz juhasz at abc.se
Mon Apr 14 01:28:59 PDT 2014

12 apr 2014 kl. 22:34 skrev H. Peter Anvin <hpa at zytor.com>:

> Din ROM-rutin handlar om "block" på 256 bytes, så det är möjligt att
> kontrollern gjorde splittrade 256-bytes "logiska" sektorer (block) i
> 128-bytes fysiska sektorer.
>
> Double Density (DD82/FD2D/ABC830) var i alla fall 16 sektorer ā 256 bytes.

OK, det verkar vara 256 byte sektorer - jag kollade vidare på dumpen av side1 där det finns källtexter så att man kan se hur sektorerna passar ihop och då ser man att det passar bra med 256-byte sektorer med skew 5 och 8 sektorer per spår - sektorordningen blir då 0 5 2 7 4 1 6 3.

pdf-en nedan visar min lilla "utredning"...

http://juhasz.se/abc80/cpmdump.pdf

Om du vill testa att supporta detta i emulatorn så kan jag hacka om imagerna så att de är ordnade "rätt", eller tror du man vill ha dem i den fysiska ordningen och sedan sköta omkodningen i emulatorn? Alt 1 verkar mest logiskt för min del…

Positivt i alla fall att kryoflux faktiskt verkar läst disken korrekt ändå….