[abc80] musstöd och RPi (Re: abc80sim-2.1)

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Ons Apr 9 05:31:20 PDT 2014

> Det gick att göra på ABC80 genom att ändra i bildminnet under svepet;
> det finns ett par demoprogram i ABC-klubbens arkiv för det.

yep, har kollat dessa ganska nyligen. t ex abc80/hugo/abcrez.txt där man
ändrar tecken efter varje linje och det är rätt utförligt beskrivet i
assmeblerkod hur man väntar på linjesynk med HALT och sedan timar allting
med loopar.

Man kan då få 80x240 upplösning på 40 tecken abc och 160x240 på 80-tecken.
Sen är "demon" highrez.bac i samma bibl ganska imponerande! Tror den
funkar med samma teknik.

Sånt funkar ju numera på c64-emulatorer o dylikt men såklart vore det ju
schysst om abc80sim kunde det i framtiden. Tror dock att man måste räkna
t-states per exekverad instruktion och sedan knyta det till
videouppdateringen för att få det att fungera, så det är en del jobb...

Liknande "cool" feature som är att få högupplöst PIO-interrupt (7 kHz) att
funka, framförallt för de program som kunde spela samplat och genererat
ljud med en interruptrutin. Tror abc80 var ganska unik med en så
högupplöst interruptkälla.