[abc80] musstöd och RPi (Re: abc80sim-2.1)

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Apr 1 20:31:10 PDT 2014

On 03/21/2014 09:53 AM, juhasz at abc.se wrote:

> Sen undrar jag om man kan tänka sig att lägga in musstöd? Jag testade
> själv att lägga till följande i eventpollningen i sdlscreen.c (på en
> "stor" linuxburk):

Funderade lite på det hela... det fanns ju faktiskt en analog joystick
utan självcentrering till ABC80... se "Avancerad Programmering på ABC80"
sidorna 98-107 och 146-149.

Den anslöts till V.24-kontakten men var inte en seriell enhet utan
använde helt enkelt den som några stycken GPIOer.

Vet inte hur vanlig den var men det lär väl finnas en del mjukvara till
den i alla fall...

> En tredje grej skulle vara att lägga in samma sak i fpga-varianten, men
> där är det ju lite hårdvaruutmaningar också. Har tagit fram den ur
> garderoben och tänkte leka lite med "fingrafiken" som du la in i senaste
> versionen. Det verkar skoj!

Tyvärr har inte DE1-kortet stöd för tangentbord plus mus.  Efterföljande
kort (DE2, DE0, DE1-SoC osv) har (på mitt förslag!) stöd för en
PS/2-grenkabel. men för DE1:an så måste man bygga en nivåomvandlare och
koppla in det på GPIO-portarna.