[abc80] Ladda program (och bara vanliga textfiler) – hur?

Robert Juhasz juhasz at abc.se
Sön Aug 25 07:07:14 PDT 2013

Robert

-------- Originalmeddelande --------
Från: Anders Jansson <andj at hem.utfors.se>
Till: Johnny Rosenberg <gurus.knugum at gmail.com>,abc80 at abc80.org
Rubrik: Re: [abc80]	Ladda program (och bara vanliga textfiler) – hur?

Hej!

Jag har aldrig testat abc80sim. Du har rätt om INP(56). Om jag trycker på
piltangenterna på ABC80 så returnerar INP56 värdena 136 resp 137, och när
jag släpper blir det 8 resp 9. Kanske du kan lura abc80sim med <TAB> och
<Backspace> istället för piltangenterna? Piltangenterna funkar annars bra i
ABCWin som kanske går att köra i Linux WINE?

För att undersöka möjligheten att ladda textfiler, testa att skriv följande
program
10 rem aaaaa ... till ca 100 tecken
20 rem bbbbb ... till ca 100 tecken
30 rem ccccc .... till ca 100 tecken

Spara sedan programmet med kommandot LIST TEST

Du får då en textfil TEST.BAS som eventuellt innehåller lite kontrolltecken.
Om du har tur blir det en ren textfil och då kan du ju använda en
texteditor. Om inte kan jag nog ordna ett litet konverteringsprogram.

Hälsn.
Anders