[abc80] Ladda program (och bara vanliga textfiler) – hur?

Johnny Rosenberg gurus.knugum at gmail.com
Ons Aug 14 05:12:50 PDT 2013

Att skriva program med abc80sim-2.0 är ju på gränsen till hopplöst direkt
från programmet i och med att piltangenterna inte fungerar. Vill man ändra
en rad blir det till att skriva in den från början. Så då vill man förstås
skriva sitt program på annat sätt, exempelvis i sin vanliga textredigerare
(gedit, leafpad eller emacs i mitt fall).

Programmet måste ju sedan gå att ladda in och köra. Hur gör man det? Har
fått lite ledtrådar, men har ändå inte nått hela vägen fram…

Om man vill ladda in textfiler från program, hur gör man det i simulatorn?
Anta att jag har ett spel där man kör omkring på någon bana och jag vill
att användaren ska kunna välja bana från en meny och att programmet då
läser in en textfil som genererar banan. Det gjorde jag från kassett en
gång i tiden, men det går ju inte numera, så hur bär man sig åt…?

Funderar också lite på en annan grej, men där är det kanske minnet som
sviker:
Har för mig, sedan tidigt 1980-tal, att INP(56), som returnerar teckenkoden
för den tangent man för tillfället trycker på, returnerar ett värde när man
håller ner en tangent och ett annat när man släpper den, men ett litet
testprogram (10 ; INP(56) : GOTO 10) visar att så inte är fallet med
simulatorn i alla fall. Är det jag som kommer ihåg fel eller är det
abc80sim som inte riktigt efterliknar originalet i denna aspekt?

Johnny Rosenberg