[abc80] ROM/RAM-emulering till ABC80 och SD-interface

Robert Juhasz B juhasz at abc.se
Fre Aug 31 00:24:54 PDT 2012

Ett litet trubbel är att vi inte har interruptledningar för alla in0/1/7 out0/1/2/4 (det är väl dessa man behöver?)

Men man kanske kan koppla samman dem med lämplig logik och sen ta in out adress från adressbussen? Då krävs det bara en in och en out-interrupt...

Robert"H. Peter Anvin" <hpa at zytor.com> skrev:On 08/28/2012 01:50 AM, juhasz at abc.se wrote:

> Jag själv har kodat ihop lite av backenden på PIC32:an och en
> ABC-devicedriver som läggs in i det simulerade minnet. Denna, som
> kommunicerar via minnesmappad I/O gör det möjligt att använda ett sd-kort
> med FAT-filsystem som en drive (SD0:) i sin ABC80. Rätt smidigt! Fördelen
> är att man kan lägga nästan hur mycket filer som helst där, men nackdelen
> är att man inte kan köra ABCDOS och en del program som pratar direkt med
> diskdrivarna/DOS. En framtidsplan är dock att simulera I/O också och göra
> en mer direkt hårddiskemulering också, men där är vi inte riktigt än....

I och med att ni gjort den svåra biten (minne) så borde den lätta biten
(I/O) inte vara något problem.  Anledningen är helt enkelt att Z80
självmant lägger till 1 waitcykel till alla I/O-transaktioner, så det
ger en 330 ns mer tid.