[abc80] [ABC80] DOS-diskett

Mikael Bonnier mikaelb at df.lth.se
Sat Aug 4 08:41:43 PDT 2012

On Sat, 4 Aug 2012 15:12:15 +0200, "Per Vallgren" <stper6 at hotmail.com>
wrote:

> tag

> Tack för tipset.
> Jag har funderat på detta.
> Tyvärr är det ganska tidskrävande då det medför flera problem att lösa.
> 1. min kassettbandspelare har en förmåga att tugga band......

Man kan ju använda en kassettadapter som man kopplar till en MP3-spelare.
Då slipper man bandtrassel.

> 2 Jag måste skriva ett program för att överföra det inspelade till disk.

Tydligen kan ABC80-emulatorn i MESS skapa ljudfiler för
ABC80-kassettspelare.

> 3. jag måste skriva ett program för att formatera en disk. (detta
program
> ligger ju på “systemdisken”)

Det följer med en systemdisk med ABCWin2. Om man nu kan exportera de
programmen med ABCExplorer så har man förhoppningsvis redan program.
Möjligen kan man hitta fler program som kan laddas från kassett (d.v.s.
ljudfil via kassettadapter) och som kan formattera disketter. (Möjligen
följer det ej med något formatteringsprogram med ABCWin2 eftersom
diskavbilderna skapas formatterade.)

> 4. måste spara detta på kassett under program utvecklingen.

Finns redan utvecklade, tror jag.

> 5. detta medför problem pga punkt 1.

Förmodligen ej med MP3 Cassette Adapter.

> därför undrade jag om någon snäll själ kunde hjälpa mig med en “system”
> disk till dessa datorer.

Det kanske finns någon som kan skicka en systemdiskett men jag har inte
ens en ABC80.

--
// Mikael Bonnier
----
// Web: http://www.df.lth.se/~mikaelb/  E-mail/MSN: mikaelb at df.lth.se
// ICQ # 114635318  Skype: mikael4u  Twitter: @MOB_i_L
// Mob/SMS/MMS: +46730307498  Phone home: +4646323208