[abc80] Hårddisk till ABC80x

Anders Sandahl anders at abc80.net
Tors Aug 2 07:59:21 PDT 2012

Hej,

Jag var nere i lokalen och rotade lite i våra Luxor grejjor. Jag
plockade med några Tranfor Datastore hårddiskar.

http://www.abc80.net/zz/DSC_1428.JPG

Dessa ansluts till ABC bussen med en busskabel som ser ut att passa i
ABC80, men jag tror att dessa är avsedda för ABC800.

http://www.abc80.net/zz/DSC_1430.JPG

Öppnar man dem så finner man en hårddisk på 10MB, en XEBEC hårddisk
kontroller, ett kort mellan ABC bussen och XEBEC kontroller, en
floppykontroller och en diskstation TEAC FD55 (640K). Det finns inget
kort med dosprom som man normalt behöver till ABC80 så därför tror jag
att den är till ABC800. Det som förbryllar mig är busskablen.

Kan någon bringa klarhet i detta?

Jag testade förövrigt nätaggregatet separat (vis av erfarenhet) och det
brann upp med en ljudlig knall och ett rökmoln... Har råkat ut för
trötta switchade nätaggregat till Luxors diskettstationer
(ABC830/ABC832/ABC890) vilket har eldat upp diskettstationerna. De går
att serva nätaggregaten och det är ju bra att göra det innan
diskettstationerna brinner upp. Dessa prylar börjar bli lite gamla nu...

Manualer till Datastore:en skulle uppskattas om någon har för utlån (jag
scannar gärna).