[abc80] Ethernet till DE1

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sön Juni 19 21:20:09 PDT 2011

Hej allihop,

Jag upptäckte nyligen att Olimex säljer Ethernet-moduler med en
10-pinnarsbuss som de tydligen använder till sina egna kort.  Det visar
sig att denna 10-pinnarsbuss är faktiskt kompatibel med DE1-kortet (och
dessutom DE0, DE2, osv.), fast det behövs en särskild sladd.

Olimex-modulerna har +3.3 V på pinne 1 och jord på pinne 2.  DE1:ans
GPIO-kontakter har +3.3 V på pinne 29 och jord på pinne 30.

Följaktligen gäller att använda pinnarna 29-38 som Olimex pinnar 1-10.
Det görs antigen genom att ta en 10-pinnarskabel och sätta på en ny
40-pinnarskontakt eller genom att ta en 40-pinnarskabel (t.ex. en gammal
IDE-kabel), kapa de rätta trådarna och sätta på en 10-pinnarskontakt.

Jag gjorde det tidigare helt enkelt för att min lokala överskottsaffär
hade slut på 10-pinnarskontakter...

http://www.abc80.org/~hpa/fpga/gen/large/IMG_4648.JPG

Olimex har både 10 Mbps (MOD-ENC28J60, syns ovan) och 100 Mbps
(MOD-ENC624J600) moduler, men för det seriella 10-pinnarsinterfacet
(SPI) är man begränsad till runt 15 Mbps i vilket fall.  MOD-ENC624J600
har dock också en parallell buss men två 26-poliga kontakter som man
skulle kunna koppla till GPIO0+1, men med en betydligt mer komplicerad
sladd.

Det bästa är priset... 20 EUR i Europa, och här i USA runt $30 från
Mouser, som verkar vara deras lokala distributör.