[abc80] Baud-rate och format kassettinterface?

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Ons Jan 12 05:09:23 PST 2011

Hejsan!
> Kan man ladda ett program via serieporten?
Vet inte... Inte så lätt på ABC80 i alla fall.

> Om inte, vilken baud-rate och dataformat är det på kassettporten?
Detta kan man gräva fram ur boken "Mikrodatorns ABC"...

...men som tur är har jag redan gjort det! Kolla in
http://juhasz.se/abc80/abccas.zip

abccas.c innehåller källkoden till ett program som konverterar godtycklig
ABC-fil till en wav-fil som sedan kan spelas upp från PC:n in i ABC80:s
kassettport och sen laddas med LOAD CAS:

Programmet är inte helt färdigt - det ger t ex alltid filnamnet testtt.bac
till ABC80 men funkar för det grundläggande behoven man kan ha. Sparar man
ner grejer på disk i ABC:n kan man ju alltid byta filnamnet också. Det
funkar också bäst med .bac-filer. Har för mig att det var något trubbel
med .bas-filer. Utvidga gärna källkoden om du vill!

Själv har jag mest använt det till att sända över program som funkar
dåligt i emulator t ex rulle.bas och highrez.bac, men också till att lägga
in UFD-dos i ett litet NVram som jag kopplat till min ABC...

Robert