[abc80] ABC1600 dokument

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Tors Feb 24 04:19:00 PST 2011

Hej på listan!

Vi fick en sån fin scanner på jobbet med arkmatare, så jag tog och
skannade in min pärm med ABC1600-material, bl a för att lätta på lite
dåliga samveten... ;)

Det är nästan 500 sidor med servicemanual, kretsschema, etc. etc.

Kolla in det på http://juhasz.se/abc1600

Där finns också teledisk-imagar av alla diskar jag har till ABC1600 + en
tar-fil av ABC1600:ans filsystem. Den senare gjordes genom att jag först
skickade över källkoden till zmodem till ABC1600 seriellt i 7-bitars
ASCII, sedan kompilerade ihop sz och körde tar cf - > sz /dev/ttyS1 eller
nåt liknande på ABC1600. 10MB åkte genom serieporten på 9600 bps. Det tog
åtskilliga timmar, och jag kommer ihåg att zmodem fick jobba lite ibland
och sända om titt som tätt... Men det funkade!

Med ovanstående borde man ganska lätt kunna göra en ABC1600-emulator...
Jag tror t o m att PAL-kretsarnas schemor finns bland materialet.

Anders, kanske detta passar att lägga upp på Luxor-dokumentationssidan på
PC/M?

Om någon har annat ABC-relaterat material som behöver scannas skulle jag
också kunna hjälpa till... Men helst bara om det är lösblad...

Hälsningar