[abc80] koppla ABC80 till PIC32:an

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sön Sep 5 22:59:46 PDT 2010

On 08/31/2010 01:22 AM, anders at abc80.net wrote:
> Jag funderar på en sak, jag har inte lusläst databladet till PIC:en men
> visst är det en 3,3V krets?
>
> Det är ju så att den har 5V TTL tåliga ingångar, men kan den verkligen
> driva  5V-TTL logik direkt?
>
> Mvh Anders

Ja, faktiskt!

TTL är en assymetrisk logikfamilj -- den har mycket svagare drivning på
HIGH än LOW.  Det är en anledning att många TTL-system byggdes med
active low för signalledningar.  Delvis för att kompensera för denna
assymetri så är brytpunkten i TTL lägre än halvvägs -- runt 1,6-1.7 V.

CMOS, å andra sidan, är symmetrisk och driver hela vägen till
matningsspänningen (Vdd).  Brytpunkten för CMOS är normalt precis i
mitten (Vdd/2).  Resultatet blir att 3,3 V CMOS är idealiskt för att
vara kompatibelt med 5,0 V LSTTL, bara CMOS-ingångarna förses med
överspänningsskydd.  Faktum är att du kan inte driva en 5,0 V CMOS-krets
med 5,0 V LSTTL utan att ha en särskild "TTL-kompatible" CMOS-krets
(t.ex. 74HCT) med förskjuten brytpunkt... däremot går det bra att driva
en LSTTL-ingång från en 5,0 V CMOS-utgång.

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.