[abc80] ABC800 DOS-ROM

Erik Isaksson exon at lysator.liu.se
Tors Sep 2 13:22:32 PDT 2010

  Hej listan,

jag har av en händelse råkat komma över två stycken ABC800M (varav en
HR), vilket betyder att jag nu är lycklig ägare av hela tre (3) stycken,
dock med lite olika konfigurationer! Basicen verkar vara samma, ROMarna
heter M-12, 1-12 -- 5-12 och har checksumma -10798. Doset skiljer sig
däremot åt.

Den "gamla" 800:an var bestyckad med DOS 6-52 och ett "snabbt"
kontrollerkort (med DMA) mot ABC832, de nya med DOS 6-14 resp 6-15 och
"långsamma" kontrollerkort (utan DMA) mot ABC830.

Nu till frågan: vad är egentligen DOS 6-52 för något? 6-13, 6-14 och
6-15 verkar vara olika versioner av ABC-DOS för 830-driven (funkar med
160k systemskivan), så jag gissar att 6-52 är ett ABC-DOS för 832? Eller
kanske rent av ett UFD-DOS? Jag har aldrig haft några skivor att testa
mot...

Kan man konstruera en tabell med vilka olika DOS-versioner som fungerar
med olika kontrollerkort och drivar?

mvh Erik