[abc80] Pajade min ABC80, Metric. :-(

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Okt 27 07:34:23 PDT 2010

On 10/27/2010 03:27 AM, Jakob Eriksson wrote:

> Hade du också lustiga blinkande tecken på skärmen?

Ja.  En blinkande rektangel med en mindre rektangel inuti är teckenkod
255, dvs bara 1:or, och följaktligen vanligt i onitialiserat minne.

> Ah, men dessa rom borde väl för det första sällan gå sönder, och för det
> andra vara ganska enkla att återskapa i någon modern programmerbar
> krets? (Rent akademiskt intresse alltså, jag kommer inte att nyproducera
> en ABC 80 med samma layout som den gamla. :-)

Jo, i alla fall om det går att få tag i kretsar som passar (och om det
inte gör det så lär det gå att göra någon form av adapter.

Nuförtiden går det ofta att byta ut kretsar i allmänhet mot
programmerbara, t.ex.:

	http://www.fpgaarcade.com/parts.htm

Det jobbiga brukar vara att hitta en som passar, men som sagt var, i
just ABC80 finns det väldigt få chips som inte fortfarande tillverkas i
alla fall i CMOS-utförande.

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.