[abc80] Pajade min ABC80, Metric. :-(

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Okt 26 08:59:11 PDT 2010

On 10/26/2010 12:30 AM, Jakob Eriksson wrote:

> Nu när jag startar ABC80n, så fylls bara skärmen med ett mönster
> av olika tecken, vissa blinkande. (Samma mönster varje gång.)

Låter som vad som hände min 802:a.  Som alla sagt hittills, kolla
matningen... I synnerhet +/- 12 V.

> Resetknappen på baksidan har ingen effekt över huvud taget.
>
> Caps-Lock fungerar.
>
> Jag funderar på vad, om något jag kan byta, och hur jag ska gå vidare i
> felsökningen. (Jag har - trots min dumma miss, en viss vana vid
> elektronik, lödning osv. Speciellt av de här årgångarna.)

Den styrs av tangentbordskontrollen.

> [...]
> en och en, tills den hoppar igång igen? Då vet man vilken det var.
>
> Finns det reservdelar utan att slakta andra ABC80?
>
> (Jag vet att till till exempel Commodore 64, är det många kretsar som
> bara finns i Commodore 64. Dock känns det inte lika tråkigt att slakta
> en 64a, eftersom det tillverkades sex miljoner sådana.)
>
> Jag tänker mig att Metric/Luxor använde ganska generiska kretsar för sin
> tid.
>
> Finns det någon parts-lista för ABC 80?  Är det någon här som kan tänkas
> skilja sig från sin ABC 80? (För felsökning först och främst,

Det finns, så vitt jag vet, bara två specialkretsar: teckenrommet och
minnesavkodningsrommet.  800-serien hade fler i form av PAL-kretsar (I
synnerhet 806), varav tyvärr inte alla är dokumenterade (men en del är det.)

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.