[abc80] Pajade min ABC80, Metric. :-(

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Tis Okt 26 01:28:37 PDT 2010

> Jag har gjort något dumt - fråga mig inte varför, men jag kortslöt några
> pinnar i V24-kontakten.
Sånt händer! ;)

Om du kollar schemat...
http://www.abc80.net/Datorerna/Luxor/Luxor_HW_Info/abc80schema_2.gif
(v24porten är längst upp i ritningen)

...så ser du att du via v24-porten inte borde kommit åt något värre än
12V-matningen. (alla andra pinnar är buffertkretsar som bara har med
v24:porten att göra). Jag skulle gissa att det är den som du stekt.

Prova att öppna ABC:n och mäta upp att du har +-12V intakt och om inte att
+-17V från monitorn är intakt också. ABC:ns RAM använder +12V och -5V om
jag minns rätt och funkar inte ramet, ja då är det rimligt att det blir
sallad på skärmen...

12V-matningen sköts via 7812/7912 och dom finns på ELFA... Om du stekt
matningen i monitorn kan det kanske bli lite värre att laga men jag tror
mer på spänningsreg i ABC:n (och i det senare fallet kan man ju bygga ett
extern aggregat också)

Robert