[abc80] Pajade min ABC80, Metric. :-(

anders at abc80.net anders at abc80.net
Tis Okt 26 01:18:37 PDT 2010

Hej,

Det här ska gå att fixa. Jag rekomenderar att du läser på i schemat och
lite i Gunnar Markesjös bok om hur ABC80 fungerar först.

Boken, schema och servicemanual finns på min sida.
http://www.abc80.net/Datorerna/Luxor/Luxor_HW_Info/luxor_hw_info.html

Sen finns det inga specialkretsar alls i en ABC80, allt är standard och
går att få tag på. Visst, det sitter en den PROM-kretsar men de ska finnas
tillgängliga om det skulle behövas.

Du kan plocka bort interfacekretsarna som anpassar TTL till RS232 nivåer
för att testa, dessa är en 75188 och en 75189, där innanför sitter en
Z80PIO som kan ha gått sönder. Denna klarar man sid inte utan då den även
är interface mot tangentbordet. Kanske att man kan plocka bort den för att
de om datorn startar.

Lycka till,

/Anders