[abc80] PIC32 och Re: eZ80

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Sat Okt 23 03:47:14 PDT 2010

När ni ändå håller på och pratar om PIC32:or så är senaste nytt från PIC32
+ ABC80-fronten att jag nu har en komplett uppsättning ioportar som
funkar! (IN0,1 och OUT 0-4, 5 kommer så snart jag lött en ledning till
rätt pinne!)

Inportarna går på egna INT-ledningar (INT2/3 och prio 7 för att hinna med)
och utportarna går på en change notification interrupt.

Dessutom har jag ett SDkort inkopplat till min PIC32a! Igår kväll läste
ABC80:n sin första sektor från ett SD-kort som praktiskt nog innehöll
hpa:s diskimage från fpgaprojektet. Ni ser vartåt det lutar... ;)

Med det här arrangemanget behövs ingen yttre logik utan bara sladdar
mellan ioledningarna, picen och sdkortet (ok, + 4 pullups till sdkortet).
Lite coolt om jag får säga det själv......

Det skulle säkert gå att sätta en eZ80 + ett RAM i andra ändan för att
bygga ett komplett system som du tänker Anders. Jag skulle tro att picen
orkar med rätt mycket av io-jobb både vad det gäller grafik och annat.

En bra bok är "programming 32-bit microcontrollers in C - exploring the
pic32" av Lucio di Jazio,  som man kan köpa från bokus eller hitta som pdf
på nätet om man letar lite... Den har exempel på grafikgenerering med
PIC32 i mjukvara/hårdvara

Robert