[abc80] Hallå, hej

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Okt 13 08:15:53 PDT 2010

On 10/13/2010 02:27 AM, juhasz at abc.se wrote:
> Precis det jag tror att embmake gör - men det är lite kryptiskt, eller vad
> tror ni? Kolla in:
>
> http://www.devili.iki.fi/pub/Luxor/software/ABC-klubben/abc80/asm/embmake.bas

> precis - skriver man nåt i t ex C vill man ju kunna klämma in en massa
> bytes! Intressant - embmake ovan verkar inte göra nån skillnad på
> specialbytes vad jag kan se. Däremot verkar den splitta upp allting i
> lagom stora bitar för en ?REM? sats.
>
> Kollade också - de .bac-filer som appmake till z88dk säger sig generera
> var bara omdöpta .bas-filer och inga binärfiler....

Det bästa vore ju naturligtvis att ha en kompilatorkedja som kan
producera relokerabara filer.  Vad gäller Z80-kompilatorer kände jag
inte till z88dk, däremot har jag använt sdcc vid ett par tillfällen.
Tyvärr har jag inte kommit fram till om det går att få ut relokerbar kod
från sdcc:s länkare.

	-hpa

--
H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.