[abc80] Hallå, hej

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Mon Okt 11 16:43:47 PDT 2010

On 10/11/2010 02:36 PM, juhasz at abc.se wrote:
> njaaaa bacfiler KAN vara maskinkod - det fanns ett satt att koda illegala
> basicintr sa att tolken lurades att lasa in saker direkt i minnet dvs man
> kunde forst ha lite vanlig binarkodad basic o sedan ett sjok maskinkod!
> all laddades med load. jag TROR att programmet embmake i programbanken gor
> nat liknande men det ar sa daligt dokumenterat...
>
> robert - som vantar pa svenskt tgbord till ipad! ;)

Ett "snyggare" sätt är helt enkelt att lagra assemblyprogrammet i
REM-satser i BAC-koden och avsluta programmet med CALL.  På det viset
funkar LOAD och RUN "som förväntat", även om LIST inte gör det.

Tyvärr kan inte ABC80/800 hantera rader längre än c:a 250 bytes, plus
att vissa bytekoder är helt förbjudna, så någon form av kodning är
obligatoriskt.  Det kan ändå hantera mycket större program än POKE/CALL.

POKE är dock enklast, och är det som jag använde för de relativt små
program som kommer med mitt FPGA-projekt.