[abc80] ABC80 och hårddisk?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Jan 13 08:12:27 PST 2010

On 01/13/2010 02:58 AM, juhasz at abc.se wrote:
> Hehe, iden från början var nog att hitta en effektiv lösing for att kunna
> koppla ett SD-kort och andra prylar på ABC-bussen.
>
> Jag vet att EPM-kretsen nedan är en CPLD. Jag hade tänkt något i stil med
> detta:
>

> ABC
> bus ----+----<uC t ex dsPIC/AVR>---<SD-kort/andra SPI-enheter>
>         |           |
>         +---<CPLD>--+
>
> Min tanke var att använda uC:ns dma direkt på ABC-bussen och implementera
> ioportar som behövs för kontroll/data i CPLD:n (och kanske lite logik som
> [...]

Jo, plus du behöver ett ROM av något slag om du vill kunna köra på
ABC80.  En rätt viktig grej för ett sådant här kort är att tänka på hur
alla programmerbara kretsar ska kunna programmeras, och hur mycket
utrustning som behövs.

PSoC5 som jag nämnde är CPLD+uC på ett chip.

Det är värt att påpeka att en lösning är att helt enkelt använda en
FPGA, men då behövs spänningsbegränsare eller spänningsomvandlare på
ABC-bussen (moderna FPGAer tål inte 5 V) plus att de behöver i allmänhet
minst två matningsspänningar, d.v.s. en relativt avancerat
matningskrets.  Ethernet kräver åtminstone en PHY, o.s.v.  Å andra sidan
får man otrolig flexibilitet.

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.