[abc80] ABC80 och hårddisk?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Mon Jan 11 09:45:51 PST 2010

On 01/11/2010 01:24 AM, juhasz at abc.se wrote:
> Aprop hrddiskar:
>
> Jag har testat att kra en ABC856 (tror jag det var...) mot ABC-80 och med
> UFD-dos i RAM. Om inte jag minns fel funkade det i alla fall s lngt att
> man kunde kra lib i dos. Projektet dog dock i samband med att hrddisken
> brjade lta riktigt illa och att den var p vldigt f MB.....
>
> Korten i min setup var standard ABC-busskabel till ABC856 exp enhet, och
> sedan ett ABC-SCSI (ACSI?)-kort kopplat till ett (Xebec?) SCSI-MFM HD
> kort. Det verkade som det var samma lsning som anvndes i ABC1600.

> [...]

Jag har tittat en del p det... eftersom SD-kort gr att driva som
SPI-enheter s gr det att anvnda SPI-interfacet som finns p i princip
alla moderna microcontrollers.  ABC-sidan r lite marigare; UFD-DOS
utgr ifrn att alla enheter utom ABC830 har ett controllerkort som r
snabbt nog att den kan bara snda data utan fldeskontroll, som betyder
att antingen behver man en buffer eller s mste man kunna snka RDY
vid behov.  I vilket fall som helst s gller antingen DMA eller ngon
form av programmerbar logik.

Mer komplicerat blir det ju med ABC80, som ocks behver ett DOS-ROM.

	-hpa

--
H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.