[abc80] ABC80 och hårddisk?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Mon Jan 11 09:45:51 PST 2010

On 01/11/2010 01:24 AM, juhasz at abc.se wrote:
> Apropå hårddiskar:
>
> Jag har testat att köra en ABC856 (tror jag det var...) mot ABC-80 och med
> UFD-dos i RAM. Om inte jag minns fel funkade det i alla fall så långt att
> man kunde köra lib i dos. Projektet dog dock i samband med att hårddisken
> började låta riktigt illa och att den var på väldigt få MB.....
>
> Korten i min setup var standard ABC-busskabel till ABC856 exp enhet, och
> sedan ett ABC-SCSI (ACSI?)-kort kopplat till ett (Xebec?) SCSI-MFM HD
> kort. Det verkade som det var samma lösning som användes i ABC1600.

> [...]

Jag har tittat en del på det... eftersom SD-kort går att driva som
SPI-enheter så går det att använda SPI-interfacet som finns på i princip
alla moderna microcontrollers.  ABC-sidan är lite marigare; UFD-DOS
utgår ifrån att alla enheter utom ABC830 har ett controllerkort som är
snabbt nog att den kan bara sända data utan flödeskontroll, som betyder
att antingen behöver man en buffer eller så måste man kunna sänka RDY
vid behov.  I vilket fall som helst så gäller antingen DMA eller någon
form av programmerbar logik.

Mer komplicerat blir det ju med ABC80, som också behöver ett DOS-ROM.

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.