[abc80] ABC80 och hårddisk?

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Mon Jan 11 01:24:19 PST 2010

Apropå hårddiskar:

Jag har testat att köra en ABC856 (tror jag det var...) mot ABC-80 och med
UFD-dos i RAM. Om inte jag minns fel funkade det i alla fall så långt att
man kunde köra lib i dos. Projektet dog dock i samband med att hårddisken
började låta riktigt illa och att den var på väldigt få MB.....

Korten i min setup var standard ABC-busskabel till ABC856 exp enhet, och
sedan ett ABC-SCSI (ACSI?)-kort kopplat till ett (Xebec?) SCSI-MFM HD
kort. Det verkade som det var samma lösning som användes i ABC1600.

Synd bara att alla MFM-HD:s som jag har från den tiden antingen är helt
kassa eller låter som tröskverk. Ett roligt projekt vore att göra ett
"riktigt"  expansionskort av hårddiskimplmentationen från hpa:s ABC80 i
FPGA!

Robert