[abc80] Diskettstation till ABC-80

Ola Andersson ola at organ.su.se
Tors Aug 19 02:38:38 PDT 2010

On 2010-08-19 09:19, anders at abc80.net wrote:
> Hej,
>
> Det går bra att använda ABC830 till ABC80 men man måste då också ha en
> expantionslåda med ett minneskort och en floppykontroller (styrkort).

Ah, ok, trodde det var så. Jag har en expansionslåda, ska testa med den.
Hade inte allt på samma ställe bara :)

> ABC-FD2 har både minneskortet och styrkortet inbyggt.
>
> Vad är det för fel/symtom på diskettstationen (FD2:an)? Skulle den inte gå
> att laga?

Första gången jag slog på datorn med FD2:an inkopplad, vägrade datorn
starta. Fick igång datorn med reset-knappen, men FD2:an reagerar inte på
run lib t ex. Sen har jag ingen diskett med system till FD2:an, den är
väl enkel densitet (om den inte är modifierad). Tyvärr funkar inte
ABCDISK med enkel densitet, så det skulle vara mycket enklare med
ABC-830/832, då kan jag föra över filer från min PC.

--
Ola Andersson