[abc80] ABC80 kasettrutiner

Erik Isaksson exon at lysator.liu.se
Sön Okt 11 07:08:02 PDT 2009

Hej listan!

Är det någon som har bra koll på hur ABC80s kassettrutiner fungerar i
detalj? Jag försöker få emulatorn att läsa och skriva via CAS:, men det
går inget vidare. 'Mikrodatorns ABC' har en hyfsad beskrivning av
elektroniken och formaten, så jag trodde det skulle vara en kakbit att
implementera, men någonstans går det fel. Inspelning funkar troligen,
jag har fått ut en CAS:-fil i något vi kan kalla raw-format genom att
sampla PIO CHB bit 6 i 15,6kHz (en gång per scan-line), och den både ser
och låter OK ut. Avspelning funkar däremot inte alls, troligtvis hittar
den inte ens SYN-bytarna i början av blocken eftersom jag bara får
"HITTAR EJ FILEN" ett tag efter "LOAD CAS:" (annars borde det väl bli
checksummefel eller liknande). I princip triggar jag en PIO
CHB-interrupt på varje flank i insignalen genom att dra bit 7 låg, och
det ser ut som om rutinerna reagerar på rätt sätt och nollställer
latchen som de ska. Ibland ser jag dock att jag får en "extra"
nollställning utan synbar anledning. Jag har ingen större lust att börja
disassemblera kassettrutinerna för att lista ut vad som går fel, så om
någon kan komma med lite input vore det trevligt!

Tack på förhand
/ E