[abc80] ABC1600 prom

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Fre May 22 04:18:59 PDT 2009

Hej på listan!

Tänkte kolla om det är någon på listan som sitter på ett bootprom (32K)
till ABC1600 (alltså till kommandomonitorn som man kommer till vid hård
reset)

Jag gick igenom lite gamla pärmar och hittade min ABC1600 servicemanual.
Den är väldigt (väldigt!) utförlig och tanken föddes givetvis på en
emulator... Det finns ju gott om 68K-emulatorer runt om på nätet.

ABC1600 var ganska cool och hade lite rolig hårdvara som t ex en "blitter"
som kunde kopiera runt hela skärminnehållet 33ggr/sek. Jag har en ABC1600
(som fungerar) stående på annan ort, men det dröjer nog några månader
tills jag kommer åt den...

Har också installationsdisketter och en tar.gz med hela filsystemet till
ABCenix om någon skulle vara intresserad... Jag gjorde överföringen på 13M
filer från 1600:an genom seriekanalen. Det gick faktiskt att kompilera
zmodem-sändaren på 1600:an nästa omodifierad...

Hälsningar

Robert