[abc80] Hjälp att identifiera några kort till ABC-maskiner...

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Juni 9 20:38:08 PDT 2009

Mikael Holm wrote:
> Hej
>
> Jag fick nyligen hem lite ABC-saker. En 1600 och en ABC 80. Till detta
> följde det med ett antal lösa kort som jag har problem med att
> identifiera.
> Så jag hoppas att någon på denna lista kan hjälpa mig att klura ut vad
> det är för kort och hur man använder dem.
>
> Länkar till bilder på korten:
> 1. http://www.postimage.org/image.php?v=gx1JfUJ
> 2. http://www.postimage.org/image.php?v=gx1JioS  - 8K RAM utökning
> 3. http://www.postimage.org/image.php?v=gx1JkU0
> 4. http://www.postimage.org/image.php?v=gx1Jno9
> [...]

1. ser ut som ett EPROM-kort, med IEC-optionsrommet.
3. ser ut som det vore ett bufferkort (signalförstärkare), men har
dessutom ett EPROM och en massa byglar, så jag tror inte det är rätt...
5. PROM-bärare, med DOS och PR-optioner installerade.
6. är 16K DRAM.
8. är 8K SRAM.
9. seriekommunikationskort?
10. är dummykortet som du satte i en expansionslåda för att koppla ihop
med datorn; eftersom det är gjort av Tranfor så gissar jag att det är
från DataDisc-serien.

	-hpa

--
H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.