[abc80] Funkar fint på mac! (Re: ABC80 DE1-15: filöverföring via printerporten)

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sön Jan 18 22:27:36 PST 2009

juhasz at abc.se wrote:

> Är det bara jag som kör DE1:an, eller finns det fler som sitter och hackar
> med en därute? ABC80 har i alla fall aldrig varit roligare! ;-)

Nästa steg vore att implementera en ABC800 i samma hårdvara.  800:an är
lite marigare, mest för att den använder betydligt fler LSI-kretsar; då
kan man fundera över om det är bättre att implementera dem till 100%
eller bara de funktioner som faktiskt används av 800:an.  Det första är
naturligtvis mer "autentiskt" (och även mer användbart för andra som
implementerar Z80-baserade maskiner), men naturligtvis mer jobb.  Det är
värt att påpeka att de som bygger PC-chipset (vilket jag själv gjort I
ett tidigare jobb) ofta gör denna typ av avvägningar: en PC, t.ex.
använder alltid realtidsklockan i BCD-mod, så många chipset
implementerar inte binär mod även fast den är definierad.

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.