[abc80] Trasig 800... :-(

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sat Jan 17 11:50:10 PST 2009

Erik Isaksson wrote:
> Tanken att den blir resettad har slagit mig också... men varför? Och
> finns det nåt bra sätt att verifiera detta? +5v verkar ligga kring
> 4.8-5.0v iaf, vilket jag tycker borde vara ok.Inte för att analogteknik
> är min starka sida... Var används f.ö. +/-12v, mer än på serieportarna?

Vet inte säkert: i ABC80 använde DRAM -5 V/+12 V -- men när 802/806:orna
kom användes 64 kbit RAM som bara använde +5 V... vet inte vad gäller
800M/C... de hade ju 32K vilket antyder att de använde det äldre minnena
fortfarande.  I såndana fall borde det finnas -5 V någonstans.

Toleransen är 5%, d.v.s. 4.75-5.25 V för 5 V... men bara om reguleringen
är stabil.

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.