[abc80] Trasig 800... :-(

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre Jan 16 23:23:02 PST 2009

H. Peter Anvin wrote:

> 50 Hz NMI är bara på ABC80... ABC800 får INT med 93-nånting Hz, men
> behöver programmera sina stödchips först.
>
> Om inte adressen på RFSH# ändras alls är antingen adressbussen
> kortsluten eller så är det något som omedelbart resettar CPUn.
>
> 	-hpa

En sak till... kolla spänningarna (och om du har ett oscilloskop
tillgängligt, reguleringen) på nätaggregatet -- alla tre spänningarna,
men framför allt +5 V.  Mycket konstigt kan hända när det är
otillräcklig eller störningsfylld matning, och kondensatorer kan gå
sönder med åren.

Hade nyligen ett modernt videokort där kondensatorerna exploderade...

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.