[abc80] Trasig 800... :-(

Erik Isaksson exon at lysator.liu.se
Ons Jan 14 13:06:58 PST 2009

Hej listan,

tänkte jag skulle felsöka min ABC800M, som av någon anledning inte vill
fungera. Hittar dock inga schemor, så jag antar att jag är rökt om ingen
här har någon smart idé.

Har lekt lite med logikanalysator och kommit fram till att processorn
verkar snurra: jag har 5V och 3MHz klocka, och när jag släpper RESET får
jag M1, MREQ, RD följt av RFSH, MREQ, i vad som verkar vara en korrekt
M1-cykel. Adress och data är A7--A0=0, D7--D0=0x18, vilket verkar stämma
med ROM-dumpen jag har. Men adressen räknar aldrig upp, samma M1-cykel
upprepas gång på gång mrf A7--A0=0. Vad kan detta betyda, är det någon
som tvingar adressbussen till 0?

Tacksam för alla idéer.

mvh Erik