[abc80] abc80 på DE1 (fpga-kort) - henger?

Torfinn Ingolfsen tingox at gmail.com
Ons Aug 12 06:42:14 PDT 2009

Hei,

2009/8/11 Anders Jansson <andj at hem.utfors.se>

>  Du kan pröva att använda original abc80.pof/sof
> från ABC80-DE1-17.zip. Jag tror Quartus bara uppdaterar pof/sof om man gjort
> någon ändring i koden. Om det har blivit nåt fel är det inte säkert att
> Quartus uppdaterar pof/sof när man kompilerar.

Det var en av de første tingene jeg prøvde. For sikkerhets skyld prøvde jeg
det en gang til i dag. :-)
Uhldigvis så gjordet det ingn forskjell. :-/

> Har du testat med ett annat tangentbord? En del gamla tangentbord fungerar
> inte bra med nya datorer har jag märkt, kanske pga klockfrekvensen i
> kommunikationen. Denna frekvens är inte så noga specificerad pga att
> tangentbordet har möjlighet att justera klockfrekvensen om den inte hinner
> med. Men denna möjlighet finns kanske inte implementerad i nyare datorer som
> ABC80FPGA :)

Aha!
Jeg har glemt å fortelle en ting om oppsettet mitt: jeg bruker en kvm-boks
mellom tastatur /mus / skjerm og DE1-kortet. Har ikke tenkt over at det
kunne være et problem.
(Tastatur og mus som er koblet til kvm-boksen har usb-til-ps2 adapter også,
men jeg vet ikke om det gjør noen forskjell.

Nå prøvde jeg med et ps2 tastatur direkte koblet til fpga-kortet - og da
virker det (med .sof filen fra abc80-de1-17.zip ihvertfall)!
Herlig!

Takk for at du satte meg på rett spor.

Ha en strålende dag, alle sammen!
--