[abc80] Glömde säga att abc80 funkar nu på min de1!

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Apr 23 15:01:11 PDT 2009

Erik Lundh wrote:
> Jag glömde det självklara: När jag väl laddat ner abc80rom.bin till
> flashminnet på kortet via Altera/Terasic Control Panel så funkade abc80
> direkt!
>
> Undrar om det finns något enkelt sätt att läsa/skriva .sof, .pof och flash
> från egen kod eller commandline så att vi kunde få till en kontinuerlig
> integrationskedja i bästa agile-anda…

Jo, det går att köra alla delar av Quartus II från kommandoraden...
ladda ner Quartus II-manualen från Altera för detaljer.  Jag tror t.o.m.
det står i något av GUI-fönstrena vilka kommandon som körs.

> Skriver man till flashminnet hela tiden så förbrukas det, därför bör man
> läsa flash och kolla om det diffar mot senaste abc80rom.bin. Först om det
> diffar skriver man.

Jo... fast det ska klara flera tiotusentals skrivningar.

> I vart fall när USB-API-exemplet med kontrollpanelen är laddad så snackar
> PC:n med DE1 på en simulerad serieport. (Jag tror att FTD2xx.dll är en
> standarddriver för FTDI:s usb-till-serieport kretsar.)

Inte direkt en simulerad serieport av RS232-modell; det är en s.k. rå
FIFO-interface.

> Då borde det vara enkelt att skriva windows/linux-specifika små utilities
> som laddar i vart fall flashen per automatik. Går det sedan att skjuta ner
> .sof på samma sätt så blir livet lättare.

Det ska nog kunna gå att göra.  Jag tror det finns ett par webbsidor som
snackar om det (sök efter "Altera USB Blaster automation" eller nåt sånt...)