[abc80] Problem med att få abc80-de1-17 att funka på nyinköpt DE1-kort

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sat Apr 4 14:15:01 PDT 2009

Erik Lundh wrote:
> Jag har kompilerat projektet med Quartus II med filen abc80.qsf och laddat
> ner abc80.sof via Tools->Programmer
> När SW5 är i nedre läget kommer texten i filen abc80-de1-17/data/video.txt
> med bl a texten "Hello World! Suzie is cute!" upp på skärmen. Det är INTE
> Alteras standardtestbild som är laddad från början på kortet vid leverans.
>
> När SW5 växlar till övre läget blir min skärm myrornas krig, fast i högre
> upplösning än den klassiska analog-tv-utan-signal..
>
> Jag vet inte om det är samma block som visar innehållet i video.txt som
> visar videon för abc80-prompten?

Samma block, ja.  Det är helt enkelt en testbild som jag laddar in
ABC80-videominnet.

> Ligger abc-romarna separat från abc80.sof? Jag trodde allt slogs ihop till
> en enda binär som man tankar ner på target.
>
> Vilken fil innehåller flashimagen? Control Panel kan ju ladda en fil från
> adress 0. Skall jag ladda olika romar som bin-filer efter en adressmap? Var
> finns info om detta?

Filen heter data/abc80rom.bin; det innehåller alla ROMarna och ska
laddas in med Control Panel till adress 0.

Det står i filen CHANGES, men rätt långt ner:

 * The EP2C20 has less internal memory than EP1C20.  Thus, we use the
  external flash for ROM.  The image data/abc80rom.bin needs to be
  flashed into the flash at offset 0 using the Terasic Control Panel
  application.  Remember to erase the flash first.

  The flash is slower than SRAM.  Thus, reads from flash has two WAIT#
  cycles at 25 MHz and one WAIT# cycle at 12 MHz.  The flash runs at
  full speed at 6 or 3 MHz.

  Because of the structure of the MMU, only the first 1 MB of the
  flash is accessible.  This may change.

> Finns det redan någon samlad howto någonstans? Jag hittar inte abc-bladet
> där du skrev om ditt projekt.

Har aldrig skrivit något i ABC-bladet...

> Jag vill inte belasta Peter för mycket som redan gjort ett hästjobb med att
> få ihop hela kitet på DE1. Jag bidrar gärna till att sammanställa en howto,
> bara jag får några pointers var jag skall titta.

Kolla filerna README och CHANGES, plus arkiven till den här listan...
annars är det nog bara att fråga :)

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.