[abc80] Problem med att få abc80-de1-17 att funka på nyinköpt DE1-kort

Erik Lundh erik.lundh at compelcon.se
Sat Apr 4 13:21:34 PDT 2009

Jag har kompilerat projektet med Quartus II med filen abc80.qsf och laddat
ner abc80.sof via Tools->Programmer
När SW5 är i nedre läget kommer texten i filen abc80-de1-17/data/video.txt
med bl a texten "Hello World! Suzie is cute!" upp på skärmen. Det är INTE
Alteras standardtestbild som är laddad från början på kortet vid leverans.

När SW5 växlar till övre läget blir min skärm myrornas krig, fast i högre
upplösning än den klassiska analog-tv-utan-signal..

Jag vet inte om det är samma block som visar innehållet i video.txt som
visar videon för abc80-prompten?

>Kom på... har du kommit ihåg att flasha ROM-filerna med Terasic Control
>Panel, och om du gjort det, kom du ihåg att cleara ROMmet först?

Ligger abc-romarna separat från abc80.sof? Jag trodde allt slogs ihop till
en enda binär som man tankar ner på target.

Vilken fil innehåller flashimagen? Control Panel kan ju ladda en fil från
adress 0. Skall jag ladda olika romar som bin-filer efter en adressmap? Var
finns info om detta?

Finns det redan någon samlad howto någonstans? Jag hittar inte abc-bladet
där du skrev om ditt projekt.

Jag vill inte belasta Peter för mycket som redan gjort ett hästjobb med att
få ihop hela kitet på DE1. Jag bidrar gärna till att sammanställa en howto,
bara jag får några pointers var jag skall titta.

En howto kan ju också ta upp hur man undviker att bränna tid på Alteras
medskickade programvara som ju är för gammal, dvs Altera låser inte längre
upp den över webben. Jag hade sparat flera timmar på att ladda ner nya
versioner direkt från Altera. Likaså kan howto-n innehålla konkret info om
hur man installerar cygwin med rätt paket för att få bygget att rulla.

Peters arbete är värt att man jämnar vägen lite så att fler kan få chansen
att testa abc80 på skrivbordet!

/Erik