[abc80] Använd datorn som bandspelare till din ABC80

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Tors Okt 30 15:07:57 PDT 2008

Hej på listan!

Inspirerad av liknande program för Spectrum och C64 har jag har skrivit
ett litet hack som jag hoppas alla med en ABC80 ståendes i garderoben kan
få nytta av (hur många det nu är...), speciellt om man inte har någon
fungerande diskettstation.

Programmet tar en basicfil (t ex från programbanken på devili.iki.fi) och
genererar en .WAV-fil som kan spelas upp med valfritt ljudprogram, och
sedan laddas in av ABC80. Stäng dock av crossfading av låtar om ni
använder itunes och se till att abc-filerna inte hamnar i den vanliga
spellistan, annars kan stereon/trumhinnorna/sambon bli kinkiga...

Koppla alltså in ABC:ns kassetingång till datorns ljudutgång, konvertera
favoritspelet, vrid upp volymen till nästan max, skriv LOAD CAS:, spela
upp WAV-filen, and off you go...

Programmet i källform (skriv make...) finns på adressen nedan. Med följer
också ett program för att göra om ASCII-basicfiler som man laddat ned från
programbanken så att de funkar (det är något CR/LF-problem)

http://juhasz.se/abc80/abccas.zip

Koden är väl inte världens vackraste, men borde gå att kompilera på nästan
vadsomhelst. Kanske t o m ABC1600? ;) Det finns lite dokumentation i
källkodsfilerna...

Hälsningar

Robert