[abc80] Diskkontroller

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Okt 30 08:48:08 PDT 2008

Anders Sandahl wrote:
> Hej,
>
> Jag har bara kört ABC80 med 830, då med RAM expansion som även har DOS
> prom på. Jag undrade om DOS eftersom jag såg något om flexskiveoption i
> minneskartan för ABC80. Se sidan 59 i
> http://www.abc80.net/docs/luxor/abc80_bruksanvisning.pdf

I ABC80 låg DOS-ROMmet alltid på ett externt kort (det finns ingen plats
internt.)  I ABC800 ligger DOS-ROMmet internt, tillsammans med alla
andra ROM.  Det betydde att du var tvungen att öppna datorn och byta ROM
om du bytte typ av skivenhet, innan UFD-DOSet kom som kunde hantera alla
skivtyper (men å andra sidan hade ett dataformat som var inkompatibelt
med tidigare DOS, så en skiva skriven under UFD-DOS kunde inte läsas av
äldre DOS; däremot tvärt om såvitt jag minns.)