[abc80] H??rdvaruprojekt...

Karlsson Tomas X tomas_x.karlsson at scania.com
Fre Nov 21 11:49:49 PST 2008

H. Peter Anvin  wrote:

> Jo, men för en USB-floppy så måste du gå in och tala med
> USB-floppy-kontrollern, och jag tvivlar på att de hanterar
> annat än 512-bytessektorer även om de *ska* kunna göra det.

Det stämmer, har gjorts en hel del försök med olika drivar men inget som lyckts med något annat än standard standard PC format.

> Det finns en hel del stöd i Linux' floppydriver för alla
> möjliga konstiga format, dock inte ABC -- fast det är möjligt
> att det går att ställa in ABC-format helt enkelt genom att ge
> de rätta parametrarna via ioctl.  Tror den kan t.o.m. läsa
> Commodore 64.

setfdprm /dev/fd0 dd sect=16 ssize=256 cyl=40 head=1
setfdprm /dev/fd0 dd sect=16 ssize=256 cyl=80 head=1 stretch (40 disk i en 80 spårs drive)
getfdprm

http://fdutils.linux.lu/

/Tomas