[abc80] ABC-806

Karlsson Tomas X tomas_x.karlsson at scania.com
Tis Nov 18 03:56:21 PST 2008

> Erik Isaksson wrote:
>
> Jag är i skriande behov an disk-image:ar att testa tillsammans med
> senaste versionen av emulatorn som äter dylika. Tyvärr har jag inga
> fysiska skivor att konvertera, utan har bara det jag hittat
> på nätet... :-(
>
> Jag har däremot haft kontakt med en person på stadsarkivet i Göteborg
> som hade några gamla disketter som han ville köra i
> emulatorn, och han

Jag rekommendrar Dave Dunfields ImageDisk för att arkivera disketter, vilket analyserar diskformatet och även lagrar det. Klarar i princip alla format som PC FDC hanterar, även FM fast det beror vilken kontroller man har (finns ej på ABC). Det följer med ett util för att konvertera till/från ett rent data format som ofta används av emulatorer. Konvertering från TeleDisk till ImageDisk finns också. Programmet finns endast för DOS och är gratis (inkl. source).
http://www.classiccmp.org/dunfield/img/

Den finns en Altair simulator som har stöd för okomprimerad IMD.
http://www.schorn.ch/cpm/intro.php

När det gäller Windows så finns det faktiskt en driver som kör det möjligt att styra FDC:n.
http://simonowen.com/fdrawcmd/
http://simonowen.com/fdrawcmd/docs/

För mer obskyra format så finns Catweasel kortet
http://www.ggsdata.se/PC/cwmk4produkt.html

Mvh,
/Tomas