[abc80] H??rdvaruprojekt...

Erik Lundh erik.lundh at compelcon.se
Sön Nov 16 16:32:00 PST 2008

>Vi borde nog hålla diskussionen kvar på listan...
Ursäkta, det var inte min avsikt att ta det offlist.
Mina spamfilter kanske drar bort för mycket headers eller nåt?
Jag håller på och skruvar med spamassasin och dcc-milter.

>Torde vara svårt att koppla in via USB-floppy och sedan försöka läsa
>skivor i icke-PC-format, men de flesta moderkort har fortfarande
>faktiskt floppykontroller.

Floppy över USB enbart för att förenkla då jag har mest laptops nuförtiden.
Att läsa ABC-disketter krävde inte att man körde direkt på PC:ns
floppykretsar. Jag hade 1985 köpt en obskyr och svindyr IBM PC
hårdvarumanual som faktiskt hade programlistan för IBM PC BIOS i assembler
listad som text!
Bland annat kunde man där se att det gick att ändra sektorstorlek i
läs/skriv sektor samt formatera spår. Vi kunde alltså läsa och skriva
disketter på Bios-nivå. Supportsamtalen handlade ofta om huruvida kundens
var riktigt PC-kompatibel.

ABC hade om jag minns rätt formateringen 256 bytes per sektor med 16
sektorer medan PC hade 8 eller 9 sektorer med 512 byte per sektor.
(Har inte kollat mina gamla Abc-arkiv än, så detta är mer än 20 år gamla
minnen)

Frågan är om det är enklare att accessa floppies på lågnivå under Linux i
dessa dagar?

>Jag trodde det var ABC80:s BASIC... "Rapport 1" eller vad den hette...?
Det fanns dels ABC-klubbens rapport med dissassemblat av ABC80. Dels fanns
det en obskyr publikation som Diabs advokater nästan dödade. Den behandlade
Abc800:s basic och var också skapad från disassemblat. Jag fick i alla fall
tag på ett exemplar från killarna i Blackeberg. Att Diab var så aggressiva
med ABC800:ns basic lär ha berott på att man licensierat ut BAsicII och en
del annat till amerikanska Monroe, ett företag med riktigt tuffa advokater,
american style. Som jag skrev tidigare, var detta en av överraskningarna som
väntade när Abc-klubben övertog vårdnaden av BasicII/PC.

/Erik