[abc80] H??rdvaruprojekt...

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sön Nov 16 15:49:56 PST 2008

H. Peter Anvin wrote:

> Jo, det har du rätt i.  Blandade ihop det med en del andra kort.  Okej,
> det gör det lättare... och lär kunna klara högre frekvens (mitt
> nuvarande kort kan köra upp till 25 MHz med full proportionalitet, men
> det är faktiskt svårt att göra det med SDRAM; SDRAM har naturligtvis
> mycket högre bandbredd än DRAM hade på ABC80-tiden, men accesstiden har
> inte förbättrats mer än en faktor 2-3.)

Urk.  Konstaterade just att EP2C20 har mindre on-chip RAM än EP1C20.
Det betyder att fusket jag gjort med att ha BASIC, DOS, och andra ROM i
chipminne inte längre går (jag behöver 62 minnen ā 512 byte, och EP2C20
har bara 54.)  Att använda externt flash begränsar hastigheten till runt
4 MHz, eftersom flash är långsammare än SRAM.  Troligen är lösningen
helt enkelt att kopiera från flash till SRAM vid bootning.

Inget av detta är problem för att köra på 3 MHz som är en riktig ABC80:s
hastighet, bara för "turbokörning".