[abc80] H??rdvaruprojekt...

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Sön Nov 16 03:23:22 PST 2008

Tja min gamla lilla TV har i alla fall körts sen '86 (den funkar
fortfarande) med min 8-bitars MSX som kör 80 tecken. Inga problem, och jag
tror bandbredden idag på de flesta LCD-tvs och tv-kort (som jag också
testat med ABC80) väl klarar upplösningen.

Men kanske bäst att sikta på att få upp hpa's nuvarande kod med VGA på
DE1:an (om det är den vi bestämmer oss för). Sen kan man alltid göra
modifieringar och göra en mer komplett videomodell om man vill.

Jag ser det i alla fall som väldigt värdefullt att få till något sorts
plattform som vi gemensamt kan hacka runt med (och som är lite lättare att
ha att göra med än att bygga allting i hårdvara), och som sedan kan
användas för våra diverse projekt som att ansluta minneskort, video etc.
etc. efter egen smak.

Robert