[abc80] H??rdvaruprojekt...

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sat Nov 15 23:51:31 PST 2008

Olof Johansson wrote:

> Hmm, jag har inget minne av att vi modifierade monitorn när vi byggde
> om våran ABC80 till 80-tecken. Det är inte helt omöjligt att jag minns
> fel dock.

Jag läste någonstans att signalförstärkaren fick bytas ut med något med
högre bandbredd, eller nåt liknande.

Å andra sidan är ABC80 i 80-teckensmode (480x240 punkter) inte helt
olikt en DVD-signal (720x576 punkter interlaced med halv upplösning för
färgsignalen.)  En SCART-kontakt eller separata YCbCr-kontakter borde
klara den upplösningen utan större problem.

Fast själv måste jag säga att jag tycker nog VGA är en enklare lösning,
som dessutom fungerar härborta med (jag bor i USA.)