[abc80] Hårdvaruprojekt...

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre Nov 14 17:00:38 PST 2008

juhasz at abc.se wrote:

> Sen har jag funderat på detta med grafiken. Borde det inte vara roligt att
> i stället för att köra VGA göra en modell som simulerar vad som egentligen
> pågår i ABC80:ns kretsar, och sen köra video ut direkt på en i/o pinne på
> fpga:n?

Det är ju faktiskt rätt enkelt, om man har en 12 MHz frekvensbas och en
monitor som kan ta 240/312 linjer, 50 Hz.  Det är nog svårt med moderna
monitorer, tyvärr.

> Så, ska vi se om det finns någon annan på listan som är intresserad av
> FPGA-projektet, så kan vi köra igång och titta på ett kort? Jag har inget
> emot om det är någon av de lite dyrare/kraftfullare varianterna... Då
> kanske det dessutom finns utrymme för att göra lite kul utbyggnader. Jag
> gillar ABC80:s pixliga grafik, men det vore kul med färg....

Jag föreslår DE1, för att det är hyfsat billigt.  Annars så finns också
DE2/DE2-70 som är ett riktigt superkort, men som kostar därefter (USD
495/599, respektive) om man inte är student (USD 269/329).