[abc80] HÃ¥rdvaruprojekt...

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Fre Nov 14 06:13:36 PST 2008

Jag har ju aldrig gillat ABC-dos, eftersom jag tycker det är ett hack som
lagts utanpå (vid sidan av) av ABC:s fina enhetssystem... Hur skulle det
vara om ett eventuellt interface till minneskort helt struntade i dos och
bara var en enhet som fungerar i basic (a la UNX:). Man skulle ändå kunna
lägga in funktioner som directory etc. via pseudofiler på enheten eller
som en extra supportenhet som sköter directorys etc. Fast då kanske många
program slutar fungera? Rätt många program (i alla fall på ABC80) fungerar
ju bra med UNX:-enheten.

Har funderat lite mer på detta med i/o-kort kontra full
FPGA-implementering. Kanske bäst att börja med det senare? Då kan man ju
faktiskt även börja bygga i/o-kort i fpga:n, som sedan kan knoppas av och
läggas in i en enklare CPLD om man vill ha något som är lätt att koppla in
på en riktig ABC.

Sen har jag funderat på detta med grafiken. Borde det inte vara roligt att
i stället för att köra VGA göra en modell som simulerar vad som egentligen
pågår i ABC80:ns kretsar, och sen köra video ut direkt på en i/o pinne på
fpga:n?

När det gäller ethernet... tja, det vore ju roligt. Fast man kanske skulle
kunna göra ett interface till ett sdio-wifi-kort i stället? ;) Annars
finns det ju numera gott om små ethernetmoduler som är avsedda att
anslutas till 8/16-bitarsprocessorer.

Så, ska vi se om det finns någon annan på listan som är intresserad av
FPGA-projektet, så kan vi köra igång och titta på ett kort? Jag har inget
emot om det är någon av de lite dyrare/kraftfullare varianterna... Då
kanske det dessutom finns utrymme för att göra lite kul utbyggnader. Jag
gillar ABC80:s pixliga grafik, men det vore kul med färg....